کاربرد دنده چیست؟
یکی از نکات مهم هنگام خرید سهچرخه، توجه به سیستم دنده آن است. سیستم دنده نقش حیاتی در کنترل سرعت و قدرت سهچرخه دارد و آشنایی با آن میتواند تجربه سواری را بهبود بخشد. هر فردی که یک سهچرخه دارد، باید با نحوه عملکرد دندهها آشنا باشد تا بتواند از آن بهینه استفاده کند و از آسیب دیدن قطعات جلوگیری کند.
شناخت دقیق سیستم دنده نه تنها باعث استفاده بهتر از سهچرخه میشود، بلکه به شما کمک میکند تا در صورت بروز مشکلات، بهراحتی آنها را تشخیص داده و رفع کنید. همچنین رعایت نکات مهم در استفاده از دندهها، عمر سیستم را افزایش داده و از تعمیرات زودهنگام جلوگیری میکند.. اما ابتدا باید بدانیم که دنده چیست؟
آشنایی با سیستم دنده

سیستم دنده شامل چرخدندههای جلو و عقب، زنجیر، شانژمان و دسته دنده میباشد. این سیستم بخشی جدا نشدنی از سهچرخهها و دوچرخههای امروزی است و تقریباً تمامی محصولات مدرن از آن برخوردار هستند.
سیستم دنده به ما امکان میدهد تا در شرایط مختلف مانند سربالاییها، سرازیریها و سرعتهای متفاوت، بهینهتر رکاب بزنیم. این عملکرد شباهت زیادی به دنده در خودرو دارد که برای حرکت در سرعتهای مختلف و کنترل خودرو در شرایط متفاوت استفاده میشود. سهچرخههای دندهای پیشرفتهتر از مدلهای ساده هستند و به کمک دندهها میتوان نیروی واردشده به رکاب را کنترل کرد.
اهمیت تعویض به موقع دنده

وقتی بهموقع دندهها را تعویض کنیم، فشار کمتری بر روی زنجیر و چرخدندهها وارد میشود که نتیجه آن، افزایش طول عمر سیستم و بهبود عملکرد کلی دوچرخه یا سهچرخه است. نیرو ابتدا بر روی چرخدندهها توزیع میشود و بسته به این که در چه موقعیتی قرار داریم (مثلاً سربالایی یا سرازیری)، دنده مناسب را انتخاب میکنیم تا بهراحتی و با کمترین انرژی به مقصد برسیم. در شرایط سختتر مانند سربالایی، دندههای سبکتر به ما کمک میکنند تا با نیروی کمتر، رکاب بزنیم و در مسیرهای سرازیری، دندههای سنگینتر باعث افزایش سرعت و کنترل بهتر میشوند.
دنده به عنوان انتقال دهنده نیرو
دندهها به نوعی واسطه میان رکاب و چرخها هستند و انتقال نیرو بهوسیله چرخدندهها صورت میگیرد. این انتقال نیرو به ما این امکان را میدهد تا بسته به شرایط، سرعت و قدرت را به بهترین نحو تنظیم کنیم. تعویض صحیح دنده نه تنها به ما کمک میکند تا با صرف انرژی کمتر، مسافت بیشتری را طی کنیم، بلکه از خستگی زودهنگام جلوگیری میکند و سواری را لذتبخشتر میسازد.


آشنایی با قطعات مختلف سیستم دنده
در ادامه شما را با تمام قسمت های اصلی سیستم دنده سه چرخه آشنا می سازیم.
شانژمان
شانژمان در قسمت عقب دوچرخه قرار دارد و وظیفه تعویض دندههای عقب دوچرخه را بر عهده دارد.
زنجیر
زنجیر به دور طبق قامه پیچیده میشود و با فشار رکابها و چرخش طبق، نیروی لازم برای حرکت دوچرخه را منتقل میکند.
دسته دنده / شیفتر
دسته دنده یا شیفتر روی فرمان و نزدیک ترمز قرار دارد و برای تنظیم و تغییر دنده دوچرخه استفاده میشود.
خودرو / چرخ دنده:
خودرو یا همان چرخ دنده فلزی دایرهای شکلی است که به چرخ عقب متصل شده و زنجیر به دور آن پیچیده میشود.
طبق عوض کن
طبق عوضکن کنار طبق قامه نصب شده و به کمک یک فنر، تعویض دندههای جلویی سه چرخه و دوچرخه را انجام میدهد. طبق قامه یک میله محوری است که پدالها را به بدنه دوچرخه متصل میکند. این قطعه همچنین شامل یک ( معمولا تا 3 تا هم دارد) بخش دایرهای فلزی چرخ دنده دار است که زنجیر دوچرخه به دور آن میچرخد و باعث حرکت دوچرخه میشود.
انواع دنده سه چرخه ( حالت ها )
دندههای سهچرخه به دو شکل کلی دستهبندی میشوند: دندههای سبک و سنگین، و ترکیب دندههای طبق جلو و چرخدندههای عقب (خودروها).
دندههای سبک و سنگین:
دندههای سبک برای شرایطی مثل سربالاییها مناسب هستند که در آنها نیاز به نیروی کمتری برای رکاب زدن است. دندههای سنگین برای سرازیریها و سرعتهای بالاتر استفاده میشوند که در آنها با یک بار رکاب زدن، سهچرخه مسافت بیشتری طی میکند.
ترکیب دندهها در طبق جلو و چرخ دندههای عقب
سیستم دنده سهچرخه شامل طبقهای جلو و چرخدندههای عقب میشود. به طور معمول، تعداد چرخدندههای عقب بیشتر از طبقهای جلو است. به عنوان مثال، اگر سهچرخه دارای سه طبق در جلو و شش چرخدنده در عقب باشد، مجموعاً 18 حالت مختلف دنده برای تنظیم سرعت و قدرت خواهیم داشت (3×6=18). وقتی چنین سیستمی 6 حالت اصلی داشته باشد، به آن سیستم دنده 6 سرعته میگویند.
هر کدام از این ترکیبات دنده به شما کمک میکنند تا در شرایط مختلف مثل مسیرهای صاف، سربالاییها و سرازیریها، سرعت و قدرت خود را بهینه تنظیم کنید.


نکاتی برای تعویض دنده
برای داشتن سواری روان و طولانیتر، رعایت نکاتی در هنگام تعویض دنده ضروری است.
تغییر دنده در حال حرکت
اول از همه، همیشه در حال حرکت دنده را عوض کنید؛ در حالت ایستاده تغییر دنده ممکن است باعث آسیب به سیستم دنده شود.
پی در پی عوض نکردن دنده
یکی از موارد مهم در تعویض دنده این است که از تغییرات پیدرپی و عرضی زنجیر اجتناب کنید. حرکت عرضی بیش از حد زنجیر میتواند باعث افزایش فشار بر روی قطعات دنده شده و به مرور زمان موجب فرسودگی سریعتر شود.
تغییر دنده پیش از بالا رفتن شیب
پیش از ورود به شرایط دشوار، دنده را تنظیم کنید. این کار باعث میشود که فشار کمتری به زنجیر دوچرخه وارد شود و از آسیب دیدن آن جلوگیری شود. بنابراین، در مواقعی که تحت فشار هستید، از تغییر دنده خودداری کنید. هنگام بالا رفتن از سربالاییها، بهتر است از دندههای سبک استفاده کنید تا نیروی کمتری برای رکاب زدن نیاز داشته باشید. برعکس، در سرازیریها دندههای سنگین به شما کمک میکنند تا کنترل بیشتری بر سرعت خود داشته باشید.
فشار نیاوردن به پدال
در زمان تعویض دنده، بهتر است به پدال فشار نیاورید. ابتدا دنده را به درستی درگیر کنید و سپس با وارد کردن نیرو به پدال، به سواری خود ادامه دهید. این کار از فشار زیاد بر سیستم دنده و زنجیر جلوگیری میکند.
طول زنجیر مناسب
طول زنجیر نیز نقش مهمی دارد. زنجیر نباید بیش از حد بلند یا کوتاه باشد؛ هر گونه ناهماهنگی در طول زنجیر میتواند منجر به پاره شدن یا ترک خوردن آن هنگام رکاب زدن شود. بنابراین، همیشه به تناسب زنجیر و سیستم دنده توجه کنید تا از وقوع آسیب جلوگیری شود.
سخن پایانی
شرکت آرش به عنوان تنها تولید کننده سه چرخه و چهار چرخه های استاندارد و ایمن در ایران و خاورمیانه امکان ارسال و فروش تمام محصولات خود را به سراسر کشور ما دارد ، از همین رو اگر شما قصد خرید سه چرخه در مشهد ، خرید سه چرخه در کرج ، خرید سه چرخه در اصفهان ، خرید سه چرخه در تهران ، خرید سه چرخه بزرگسال ، خرید سه چرخه در چالوس ، خرید سه چرخه در رامسر ، خرید سه چرخه در چابکسر ، خرید سه چرخه در کیش ، خرید سه چرخه در قشم ، خرید سه چرخه در انزلی ، خرید سه چرخه در ساری ، خرید سه چرخه در گرگان ، خرید سه چرخه در رشت ، تهیه سه چرخه دو نفره ، چهار چرخه تک نفره مدل نیایش ، چهار چرخه دو نفره مدل آوش ، چهار چرخه چهار نفره مدل اسکورپیون را دارید می توانید از محصولات آرش خرید کنید و از تمام خدمات پس فروش و هم چنین فروش اقساطی ما بهره مند شوید.

